Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 roku miało miejsce przełomowe orędzie Johna F. Kennedy’ego, w którym prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów:
• prawo do informacji,
• prawo do wyboru,
• prawo do bezpieczeństwa;
• prawo do reprezentacji.
Instytucje chroniące interesy konsumentów:
• Rzecznicy konsumentów (miejscy lub powiatowi)
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Chrzanowie
ul. Partyzantów 2
32-500 Chrzanów
tel. (0-32) 625 79 70
e-mail: prk@powiat-chrzanowski.pl
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Chrzanowie powołany został w dniu
17 października 2000 roku na mocy Uchwały Nr XXV/143/2000 Rady Powiatu
w Chrzanowie. Rzecznik nie ma uprawnień kontrolnych, nie może wydawać nakazów, zakazów, nakładać kar i grzywien. Swoje zadania rzecznik konsumentów wykonuje przez zapewnienie konsumentom bezpłatnych porad prawnych, informacji prawnej, występowanie do przedsiębiorców w spornych sprawach w formie mediacji, jak również w celu wyegzekwowania słusznych roszczeń może wykorzystać uprawnienia procesowe.
Do zadań Rzecznika należy:
I. zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
II. składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
III. występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw
i interesów konsumentów;
IV. współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej, organizacjami konsumenckimi w zakresie ochrony konsumentów;
V. fakultatywne wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach
o ochronę interesów konsumentów;
VI. występowanie, jako oskarżyciel publiczny w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia;
VII. działania o charakterze edukacyjnym;
VIII. wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych:
• Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
(czuwa nad rozwojem i ochroną konkurencji, działa w interesie publicznym m.in. ochrony interesów konsumentów)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Delegatura w Krakowie
Pl. Szczepański 5
31-011 Kraków
tel. (012) 421 75 79
• Inspekcja Handlowa
(kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i usług, kontrola produktów wprowadzanych
do obrotu w zakresie zgodności z zasadniczymi wymaganiami określonymi przepisy prawa, kontrola znakowania produktów oraz zafałszowań, znajdujących się już w obrocie handlowym, podejmowanie mediacji w celu ochrony i praw konsumentów)
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Krakowie
ul. Wiślna 3
31-007 Kraków
tel. (0-12) 422 10 90 oraz 422 66 22
• Inspekcja Sanitarna
(Realizacja zadań z zakresu zdrowia publicznego, nadzór nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia, higieny środowiska, higieny pracy w zakładach pracy, higieny wypoczynku i rekreacji)
Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologicznaw Chrzanowie
ul. Majora Grzybowskiego 7
32-500 Chrzanów
tel. (0-32) 623 23 79
Mieszkańcy powiatu mogą swoje problemy zgłaszać bezpośrednio w biurze Rzecznika, pisemnie, bądź drogą elektroniczną ze strony internetowej powiatu chrzanowskiego.
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Chrzanowie mieści się
w Chrzanowie przy ul. Partyzantów 2, I piętro, pokój nr 103.
Bernadetta Dereszowska
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Chrzanowie