Podświetlenie linków Zmień odstęp między akapitami Zmień odstęp między wierszami Zmień odstęp między słowami Zmień odstęp między literami Normalna wielkość czcionki Duża wielkość czcionki Bardzo duża wielkość czcionki Zmień kontrast

Poradnia się przenosi

Po dwudziestu latach będę mieć gabinet dyrektora – cieszy się Irena Fudała, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Trzebini.

Poradnia się przenosi

Klaudia Remsak: - Trochę tu ciasno.
Irena Fudała: - Bo to zaledwie 60 metrów kwadratowych i trzy pokoje. W jednym pracuje dwóch pedagogów i logopeda, w drugim dwóch psychologów i dyrekcja, a w trzecim jest sekretariat. Ale za niedługo, po 19 latach, przeprowadzimy się z budynku przy ulicy świętego Stanisława
w Trzebini do Powiatowego Młodzieżowego Domu Kultury przy Kościuszki w Trzebini. Bardzo się cieszymy.
 
Mówi pani, że tą przeprowadzką zataczacie koło.

- Bo przed laty poradnia zlokalizowana była w ówczesnym domu kultury przy ulicy Kościuszki
w Trzebini. Teraz wracamy na stare śmieci.

 

Ale warunki będą o niebo lepsze.
- Będziemy dysponować pięcioma pomieszczeniami i szerokim korytarzem, w którym umieścimy nasze archiwum. W jednym pokoju będą pracowali psychologowie, w drugim pedagodzy,
w trzecim – z lustrami i komputerami – logopeda.

 

Pierwszy raz będzie Pani miała gabinet dyrektora.
- Doczekam się go po dwudziestu latach piastowania tego stanowiska!  

 

Pani jubileusz zbiegł się z 25. rocznicą powstania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Trzebini. To najlepszy czas na podsumowania…
- Naszym największym sukcesem jest wzorowa współpraca z trzebińskimi instytucjami: przedszkolami, szkołami, urzędem miasta, OPS-em, sądem rodzinnym, służbą zdrowia. Efektem współdziałania jest utworzenie Koalicji ds. Przemocy w Rodzinie, do którego należą przedstawiciele sądu, prokuratury, policji, poradni psychologiczno-pedagogicznej, OPS-u i szkół. Wspólnie rozwiązujemy problemy rodzin. Decydujemy o formach pomocy, kierujemy pod odpowiedni adres.     

 

Współpraca z innymi instytucjami to jedno. A czym możecie  pochwalić się wy sami?
- Co roku organizujemy fora psychologiczno-pedagogiczne, warsztaty i prelekcje dla rodziców. Zresztą dla tych ostatnich trzy lata temu uruchomiliśmy szkołę w ramach ogólnopolskiego programu wspierania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli. Ukończyło ją dotychczas dziesięć grup.  Warto zaznaczyć, że na zajęcia przychodzą nie tylko rodzice biologiczni, ale również adopcyjni. I, co ciekawe, udział w tym przedsięwzięciu poprawia relacje zarówno dorosłych z dziećmi, jak również na linii mąż-żona. Kolejna szkoła dla rodziców rusza we wrześniu. Na zajęcia zapisało się już osiem osób.

 

Rodzice garną się do szkoły terapeutycznej. A co z dziećmi?
- Dawniej szkoły kierowały niesfornych uczniów do poradni. Teraz pomocy dla dzieci w takich placówkach szukają sami rodzice. To świadczy o zmianie mentalności dorosłych, którzy kiedyś uważali wizyty u psychologa za wstydliwe. 

 

Zaburzeń u dzieci jest całe mnóstwo.
- Dysleksja wciąż króluje, ale pojawia się również anoreksja (nawet u chłopców), problem
z paleniem papierosów, kłopoty związane z nieśmiałością, lęk.

 

Niektóre z tych zaburzeń można wyleczyć za pomocą specjalistycznego sprzętu takiego jak biofeedback.
- To urządzenie wzmacnia koncentrację, poprawia pamięć i kontrolę własnych zachowań, powoduje ogólne wyciszenie. Dotychczas odbyło się czterdzieści sesji terapeutycznych. Ich matki mówią zgodnie, że terapia biofeedbackiem jest skuteczna. A to cieszy najbardziej.
Rozmawiała Klaudia Remsak

 

Czy wiesz, że…
W roku szkolnym 2008/2009 z usług Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Trzebini skorzystało ponad 800 dzieci.
 
Szkoła dla rodziców i wychowawców – uczy budować relacje dorosły- dziecko (wyrażać oczekiwania i ograniczenia tak, by dziecko je respektowało, rozpoznawać i wyrażać uczucia, motywować dziecko do współdziałania, modyfikować niepożądane lub nieodpowiednie zachowania dziecka, uwalniać dzieci od grania narzuconych ról w domu i w szkole), wspierania procesu usamodzielniania się dziecka, budowania realnego poczucia własnej wartości dziecka, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów. Na zajęciach poruszane są tematy związane
z rywalizacją i zazdrością między dziećmi, kłótniami i bójkami, egoizmu, a także z problemami wieku dorastania (młodzieńczym buntem, pragnieniem akceptacji, potrzebie decydowania o sobie), zmianach obyczajowych (przedwczesnym zainteresowaniem seksem, narkotykami, niebezpieczeństwem mediów).