Miłosz Wawro z biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Mowa m.in. o tegorocznych przerwach w dostawie prądu w okresie styczeń-luty spowodowanych awarią sieci energetycznej w województwie małopolskim i śląskim.
Wnioski o bonifikaty należy składać do Enion Energia sp. z o.o. Firma ma 30 dni na ustosunkowanie się.
- Podczas lipcowej konferencji pod hasłem „Obsługa klienta przez Enion Energia sp. z o. o. w 2010 roku" Jerzy Topolski z ENION S.A. powiedział, że obowiązujące uregulowania prawne są niewystarczająco jednoznaczne i odmawia bonifikat z uwagi na niezależne przyczyny przerwy w dostawie prądu. Awarię linii spowodowały tegoroczne obfite opady śniegu - mówi Miłosz Wawro z biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Chrzanowie.
Jerzy Topolski, dyrektor departamentu usług dystrybucyjnych i taryf ENION S.A. uważa, że łączna suma bonifikat osiągnęłaby kwotę ok. 11 mln zł przy założeniu wypłaty odszkodowania wszystkim odbiorcom dotkniętym długotrwałymi przerwami w dostawie energii w styczniu.
ENION S.A. uznaje za zasadne postawienie pytania, czy w przypadku przerw w dostawie prądu spowodowanych tegoroczną powodzią firma także musiałaby udzielać bonifikat.
Tymczasem Urząd Regulacji Energetyki twierdzi, że bonifikaty powinny być uwzględniane niezależnie od przyczyn przerw w dostawie energii.
(KR)
Stanowisko ENION ENERGIA sp. z o.o.:
„Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz. U. z 2007 r., Nr 93, poz. 623, z pózn. zm.) określa m.in. dopuszczalny czas przerw w dostarczaniu energii elektrycznej. Zgodnie z zapisem paragrafu 40 ust. 5 ww. Rozporządzenia
„Dla podmiotów zaliczanych do grupy przyłączeniowej IV i V dopuszczalny czas trwania :
1) jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć w przypadku:
a) przerwy planowanej - 16 godzin,
b) Przerwy nieplanowanej - 24 godzin;
2) przerw w ciągu roku stanowiący sumę czasów trwania przerw jednorazowych długich i bardzo długich nie może przekroczyć w przypadku:
a) przerw planowanych - 35 godzin,
b) przerw nieplanowanych - 48 godzin."
O zasadach odpowiedzialności przedsiębiorstwa energetycznego za przekroczenie dopuszczalnego czasu trwania przerw w dostarczaniu energii elektrycznej i obowiązku udzielania bonifikaty, o której mowa w § 37a Rozporządzenia taryfowego (Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną - Dz. U. z dnia 18 lipca 2007 r.), rozstrzyga w każdym przypadku umowa (tu: umowa sprzedaży, umowa o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej lub umowa kompleksowa). Prawo energetyczne nie przesądza bowiem zasad odpowiedzialności przedsiębiorstwa energetycznego z tego tytułu, odsyłając w tym zakresie (w art. 5 Prawa energetycznego) wprost do postanowień odpowiedniej umowy.
Bonifikata stanowi rodzaj kary ustawowej określonej w art. 485 k.c., do której zastosowanie mają odpowiednio przepisy o karze umownej określone w art. 483 k.c. Zasadą wynikającą z przepisów k.c. jest, że odpowiedzialność przedsiębiorstwa energetycznego w zakresie kary umownej (udzielenia bonifikaty) oparta jest na zasadzie winy i pokrywa się z zakresem ogólnej odpowiedzialności dłużnika za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania zgodnie z art. 471 k.c. Jeżeli umowa nie rozszerza odpowiedzialności dłużnika (przedsiębiorstwa energetycznego), to jego odpowiedzialność z tytułu kary umownej jest wyłączona w przypadku, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które przedsiębiorstwo energetyczne odpowiedzialności nie ponosi.
Okolicznością wyłączającą jakąkolwiek odpowiedzialność dłużnika jest działanie siły wyższej. W związku z tym ENION ENERGIA nie ponosi odpowiedzialności za przekroczenie dopuszczalnych czasów trwania przerw w dostarczaniu energii elektrycznej spowodowane siłą wyższą".
(Materiał przygotowany przez Elżbietę Bukowiec, kierownika biura komunikacji ENION ENERGIA sp. z o.o.)