W Polsce święto to znane jest dopiero od 2000 roku, lecz jego geneza sięga początku lat 80 – tych ubiegłego wieku.
Światowy Dzień Konsumenta został ustanowiony 15 marca 1983 roku w celu upamiętnienia przemówienia Prezydenta USA Johna F. Kennedy'ego, wygłoszonego jeszcze w 1962 roku, który publicznie dyskutował nad projektem ustawy o ochronie praw konsumenta. To właśnie wtedy wyróżnił on cztery fundamentalne prawa do: informacji, bezpieczeństwa, wyboru oraz reprezentacji.
Dzień Konsumenta jest inicjatywą, która ma na celu rozwijanie świadomości i ochronę interesów konsumenckich. Obchody święta wspierają Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Powiatowi i Miejscy Rzecznicy Konsumentów oraz organizacje pozarządowe. Na terenie Polski prowadzona jest również akcja pod hasłem „Nie bądź jeleń – weź paragon", która ma na celu uświadomienie, jak ważnym dokumentem jest paragon, o czym często zapominamy.
Warto zastanowić się, czy rzeczywiście znamy nasze prawe. Każdy z nas korzysta z różnego rodzaju usług: telekomunikacyjnych, internetowych, turystycznych itp. sklepy, markety i galerie handlowe. Duża część społeczeństwa nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę odgrywają prawa konsumenckie, w związku z czym nie potrafi ich egzekwować.
O pomoc w dochodzeniu swoich praw i rozwianie wszelkich wątpliwości można zwracać się do Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumentów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Chrzanowie
Bernadetta Dereszowska
ul. Partyzantów 2, p.103
tel. (032) 625-79-70
e-mail: prk@powiat-chrzanowski.pl