Barbara Babijczuk, dyrektor PUP w Chrzanowie
Klaudia Remsak: - Chrzanowski PUP złożył wniosek do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej o dofinansowanie Centrum Aktywności Zawodowej. Staracie się o 192 tys. zł przy 48 tys. zł wkładu własnego powiatu. Na co konkretnie przeznaczycie te pieniądze?
Barbara Babijczuk, Dyrektor PUP w Chrzanowie: - To dodatkowy zastrzyk finansowy, który podniesie komfort pracy z bezrobotnymi. Kupimy system regałów karuzelowych z oprogramowaniem. Zamontujemy klimatyzację w salach operacyjnych, wykładowej, klubie pracy i sali informacji zawodowej. Przebudowane zostaną boksy do obsługi bezrobotnych w salach operacyjnych, by zapewnić dyskrecję w kontaktach z klientem.
Tworzenie Centrum Aktywizacji Zawodowej to obowiązek wszystkich PUP-ów. Chrzanowski urząd będzie jednym z pierwszych, które CAZ wprowadzą.
- W sposób, jaki przewiduje CAZ, pracujemy od półtora roku. Indywidualne podejście do klienta wprowadziliśmy pod koniec 2008 roku przy okazji standaryzacji unijnej. Pracownicy nauczyli się traktować klienta podmiotowo i opracowali ścieżkę rozwoju zawodowego bezrobotnego. Uruchomienie CAZ-u będzie więc tylko formalnością.
CAZ to wyspecjalizowana komórka organizacyjna skupiająca wyłącznie aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Co to oznacza dla bezrobotnych?
- Doradcy i pośrednicy przestaną zajmować się obsługą administracyjną, a więcej czasu poświęcą bezrobotnym, w szczególności będą tworzyć indywidualne plany działania i programy aktywizacji dla poszczególnych grup.
Każdy, kto przyjdzie do centrum aktywizacji, otrzyma ofertę zatrudnienia lub uczestnictwa w jednej z form aktywizacji: stażu, przygotowania zawodowego dla dorosłych, szkolenia, uczestnictwa w klubie pracy czy w programie specjalnym. To spowoduje, że praca z bezrobotnym czy poszukującym zatrudnienia nie będzie sporadycznym incydentem, ale przemyślanym procesem, w którym kolejne etapy prowadzone są w sposób celowy i zamierzony.
Rozmawiała Klaudia Remsak
Zajęcia w klubie pracy prowadzi Barbara Tomaszek
CAZ będzie prowadzić aktywną politykę rynku pracy, udzielać informacji o zawodach, rynku pracy i możliwościach kształcenia, opracowywać szkolenia, prowadzić działalność promocyjną, współpracować z instytucjami szkolącymi, diagnozować zapotrzebowanie na zawody.