Fot. Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej „ZŁOTY BACZYN” z II LO w Chrzanowie
Wydarzenie rozpoczęły członkinie drużyny, które zaprezentowały ekonomiczny wiersz związany z tematyką V edycji programu “Złote Szkoły NBP” - stworzony przez Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej “Złoty Baczyn”, a następnie wspólnie obejrzano sondę uliczną, zrealizowaną na terenie powiatu chrzanowskiego, w której pytano mieszkańców miasta o ich preferencje związane z płatnościami, świadomością dotyczącą cyberpłatności, a także czy kiedykolwiek zostali narażeni na oszustwo.
W debacie wzięli udział zaproszeni eksperci pełniący kluczowe funkcje w życiu społecznym powiatu chrzanowskiego, w kontekście wyzwań i rozwiązań związanych z cyberbezpieczeństwem finansowym:
Wicestarosta - Ewa Jędrysik
Burmistrz Chrzanowa - Robert Maciaszek
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Chrzanowie - Bernadetta Dereszowska
Radca Prawny - mec. Przemysław Deda
Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Chrzanowie - podkom. Iwona Szelichiewicz
Naczelnik Wydziału Obsługi Rachunków Banku Spółdzielczego w Chrzanowie - Joanna Potocka
Prezes Zarządu Sp. z o.o. SoftNet- Systemy Bankowe - Piotr Chrzanowski
Ekspert Partnerstwa Lokalnego, Doradca Biznesowy, Certyfikowany Mentor Biznesowy, Specjalista w zakresie zarządzania sprzedażą na rynkach krajowych i międzynarodowych Bartosz Urban
Absolwent II LO oraz Przedsiębiorca - Jan Oczkowski
Eksperci mieli określony czas na przedstawienie swoich opinii i doświadczeń dotyczących zarówno aspektów prawnych, administracyjnych, technologicznych, jak i praktycznych wyzwań, z którymi mierzą się konsumenci, przedsiębiorcy oraz instytucje publiczne. Poruszyli kluczowe zagadnienia, takie jak ochrona przed oszustwami finansowymi, cyberprzestępczość, odpowiedzialność instytucji za zabezpieczenie danych klientów oraz skuteczność obecnych regulacji prawnych. Wśród tematów pojawiły się również kwestie związane z bezpiecznym korzystaniem z bankowości elektronicznej, inwestowaniem i zarządzaniem finansami
w środowisku cyfrowym. Nie zabrakło także refleksji na temat wartości pieniądza zarówno w formie fizycznej, jak i wirtualnej.
Debata pozwoliła spojrzeć na cyberbezpieczeństwo finansowe z różnych perspektyw – od działań podejmowanych przez administrację publiczną i służby bezpieczeństwa, po codzienne wyzwania przedsiębiorców oraz indywidualnych użytkowników bankowości internetowej. Eksperci podkreślali, że w dobie rosnących zagrożeń cyfrowych kluczową rolę odgrywa edukacja, rozwój technologii zabezpieczeń oraz świadomość społeczna dotycząca zagrożeń związanych z finansami online.
Oprócz głównej części debaty eksperckiej, wydarzenie wzbogaciły dodatkowe inicjatywy mające na celu zwiększenie świadomości cyberbezpieczeństwa finansowego oraz zaangażowanie uczestników w praktyczne aspekty ochrony danych i finansów w sieci.
Jednym z ważnych punktów programu było rozstrzygnięcie szkolnego konkursu na plakat pt. „CYBERBEZPIECZNE FINANSE”. Koordynatorka Programu podsumowała wyniki konkursu i nagrodziła wygrane osoby, które wykazały się kreatywnością oraz umiejętnością przedstawienia zagrożeń i dobrych praktyk związanych z bezpieczeństwem finansowym w sieci.
Na zakończenie debaty uczestnicy wydarzenia mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę w quizie ekonomicznym. Była to świetna okazja do zweryfikowania zdobytych informacji oraz przetestowania umiejętności związanych z bezpiecznym korzystaniem z bankowości internetowej, ochroną danych i rozpoznawaniem zagrożeń cybernetycznych. Dla najlepszych uczestników przewidziano puchary za zajęcie trzech pierwszych miejsc.
Kolejnym istotnym punktem było przedstawienie wyników ankiety przeprowadzonej na terenie powiatu chrzanowskiego, dotyczącej poziomu świadomości mieszkańców w zakresie cyberbezpieczeństwa finansowego oraz ich preferencji dotyczących sposobu płatności.
W przygotowaniu ankiety drużynę wsparł ekspert w tej dziedzinie– pan Przemysław Marciniak - socjolog, badacz, strateg, fundraiser, trener, wykładowca uniwersytecki (SWPS), przedsiębiorca, propagator neuromarketingu w badaniach, pasjonat trekkingu i pływania, ekspert w badaniach reklam, badaniach społecznych, wizerunkowych jak i osoba o międzynarodowym doświadczeniu (CEE/MEA). W przeszłości Research Director (CEE/ MEA) dla 3M (B2B) oraz dla P&G (B2C).
Ambasadorki Drużyny – Marianna Ożóg i Maja Kulikowska – zaprezentowały kluczowe wnioski z badań - efekt miesięcznej pracy. 600 mieszkańców powiatu chrzanowskiego brało udział w ankiecie, wskazując na największe obawy związane z cyberzagrożeniami oraz stopień ich świadomości na temat bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej.