Podświetlenie linków Zmień odstęp między akapitami Zmień odstęp między wierszami Zmień odstęp między słowami Zmień odstęp między literami Normalna wielkość czcionki Duża wielkość czcionki Bardzo duża wielkość czcionki Zmień kontrast

Paszporty - nowe zasady

Od 19 lutego obowiązywać będą nowe przepisy dotyczące wydawania paszportów. Zmiany dotyczą przede wszystkim paszportów dla dzieci.

 

Paszporty - nowe zasady

Paszport biometryczny dla dziecka poniżej 5 roku życia będzie ważny tylko przez rok, a nie - jak do tej pory - przez 5 lat.

Rodzice dzieci w wieku do 5 lat nie będą już musieli przychodzić do urzędu z maluchami, jeśli starają się o paszport tymczasowy dla dziecka. Taki obowiązek pozostaje w przypadku paszportów biometrycznych. Paszport tymczasowy ważny jest rok - tutaj przepisy nie uległy zmianie.
Dotychczas dzieci w wieku od 13 do 18 lat musiały być obecne przy odbiorze paszportu biometrycznego, natomiast według nowych przepisów ich obecność nie będzie konieczna. Dzieci do lat 13 nie musiały osobiście odbierać paszportów - ten przepis pozostaje bez zmian.
Uregulowano także zasady przyznawania ulg w opłacie paszportowej dla dziecka.
Wszystkie dzieci do czasu podjęcia obowiązku szkolnego zapłacą za paszport 30 zł. obecnie za paszport dziecka, które ukończyło 7 lat trzeba zapłacić 60 zł., opłata zmniejsza się o połowę jeśli dziecko chodzi do szkoły.

 

WYDAWANIE PASZPORTÓW

W wyjątkowych sytuacjach obywatel polski może posiadać dwa ważne paszporty. Dotyczy to np. osób, których praca związana jest z pobytami w państwach, pozostających ze sobą w gorszych stosunkach. Taki drugi paszport wydawany będzie tak jak dotychczas przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, ale termin ważności tego dokumentu będzie wynosić 2 lata, a nie jak do tej pory 10 lat. Opłata za taki paszport zgodnie z projektem rozporządzenia wynosić ma 280 zł.

Od lutego nie będzie też możliwości uzyskania paszportu w innym województwie niż jesteśmy zameldowani. Dotychczasowe przepisy przewidują taką możliwość - za zgoda Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Według nowych przepisów paszport będzie wydawany przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce stałego pobytu wnioskodawcy. Jeśli ktoś nie ma miejsca stałego pobytu, paszport wydany będzie w ostatnim miejscu stałego pobytu.
Jeśli nie można ustalić ostatniego miejsca stałego pobytu, paszport wyda wojewoda właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby starającej się o paszport.

 

ZMIANA NAZWISKA I INNYCH DANYCH

Po zmianie nazwiska (np. po ślubie) lub w przypadku zmiany innych danych osobowych zawartych w paszporcie, dokument ten będzie automatycznie tracił ważność po 60 dniach. W przypadku osób przebywających za granicą - po czterech miesiącach. Jeśli zajdzie konieczność zmiany danych
w paszporcie, jego posiadacz musi wystąpić o wydanie nowego dokumentu. Osoby przybywające w kraju musza to zrobić w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia aktu małżeństwa, doręczenia ostatniej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu potwierdzającego zmianę. Osoby przebywające poza granicami kraju mają na to 90 dni.

 

ZRZESZENIE SIĘ OBYWATELSTWA

Paszporty osób, które zrzekły się polskiego obywatelstwa będą traciły ważność automatycznie w chwili, gdy Prezydent RP wyrazi zgodę na zrzeczenie się obywatelstwa. Obecnie po tym, jak Prezydent RP wyrazi zgodę na zrzeczenie się obywatelstwa, wojewoda lub konsul musza wydać decyzję o unieważnieniu paszportu.

Zmiany zaczną obowiązywać od 19 lutego.